March 30, 2014

KAUNEUTTA LUONNOSTA / IHMEELLINEN SPIRULINA

Aloitin viime viikolla kauneutta luonnosta -juttusarjani ja ensimmäisen osan voit käydä lukemassa TÄÄLTÄ.

Spirulina on erittäin ravinteikas sinivihreä mikrolevä, joka on saanut nimensä spiraalimaisesta ulkomuodostaan. Tämä jännittävän värinen levä saa tumman, syvän sävynsä voimakkaasta lehtivihreästä, klorofyllistä ja se sisältää valtavan määrän ihmiskeholle tarpeellisia mineraaleja, aminohappoja ja sillä on lisäksi detoksifikatiivinen eli haitallisia myrkkyjä poistava vaikutus. Spirulinassa on kaikista maailman organismeista eniten proteiinia eli noin 60-70%. Se on siis mainio ravinteiden lähde urheilijoille ja kasvissyöjille. Antioksidantit vahvistavat vastustuskykyä ja rikki poistaa kuona-aineita. Spirulinassa on lisäksi runsaasti tulehdusta estävää GLA-rasvahappoa. Spirulinan terveyteen vaikuttavia ominaisuuksia on vino pino mutta niiden lisäksi siitä on apua myös iho-ongelmiin sekä painonhallintaan. Sain Puhdistamolta oman spirulinani ja tässä vielä pähkinänkuoressa sen sisältövertailu muutamiin muihin ravintolähteisiin:

  • 2300% enemmän rautaa kuin pinaatissa
  • 3900% enemmän beetakaroteenia kuin porkkanassa
  • 300% enemmän kalsiumia kuin maidossa
  • 375% enemmän proteiinia kuin lihassa tai tofussa
  • fytoravinteita 31 kertaa enemmän kuin mustikassa (lähde: www.puhdistamo.fi)



Spirulina ja kauneus
Ihon kunnon parantumisen kannalta juuri GLA sekä fykosyaniini, tuo myrkkyjä poistava aminohappo, ovat merkittäviä. Spirulinan sisältämät antioksidantit auttavat pitämään ihon kimmoisana ja sitomaan siihen kosteutta. Se myös auttaa suojautumaan UV-säteiltä sinivihreällä pigmentillään. Antioksidanteista muun muassa beetakaroteeni edistää ihon kollageenintuotantoa, joka taas pitää kurtut loitolla ja ihon kimmoisampana. Muita iholle, hiuksille ja kynsille tärkeitä ainesosia vain muutamia mainitakseni ovat biotiini, A-, B-, C-, D-, E- ja K-vitamiinit, foolihappo, omega-hapot, sekä sinkki, joista kaikista on valtava etu ihon kunnon parantamisessa.




Omat Puhdistamon spirulinani ovat näppärässä tablettimuodossa mutta niille on olemassa myös jauhevaihtoehto. Spirulina onkin mainio lisäys viher- tai vaikka jälkiruokasmoothieen mutta siitä saa tehtyä myös marinadeja lihalle, kastikkeita kanalle tai voihan siitä tehdä tahnamaisen kasvonaamionkin. Tabletti-spirut on helppo nauttia sellaisenaan veden kanssa eli käyttö ei vaadi vaivaa. Olen käyttänyt spirulinaa nyt parisen viikkoa ja nautiskelen puristeet aina aamiaisen yhteydessä. Entäpä sitten ne vaikutukset käytännössä? Kuiva ihoni tuntuu selkeästi vähemmän hilseilevältä, ihan kuin se saisi sidottua kosteutta itseensä aiempaa paremmin ja silmänalusten tummuus näyttää lieventyneeltä, kiitos siitä kuuluu ehkä beetakaroteenille. Johtunevatko nuo ilmiöt sitten täysin spirulinan mainiosta sisällöstä vai kevätauringon uudistavuudesta vai kenties niiden yhdistelmältä, olen yhtä kaikki todella innokas näkemään ja tuntemaan muitakin vaikutuksia! Odotan tosiaan spirulinalta paljon varsinkin pitkäaikaisemmassa käytössä, joten jatkan mielihyvin sen pitämistä ruokavaliossani.
Onko teillä kokemuksia spirulinasta?



(yhteistyössä www.puhdistamo.fi)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...